
IN THEORIE
& PRAKTIJK
VISLES



EERST SMEREN, DAN VISSEN
Om 12.45 uur meldt de klas zich onder begeleiding van meester Bas aan het water. Stephan wijst de kinderen allereerst op de fles met zonnebrandcrème factor 50 die hij heeft meegenomen. “De zon schijnt fel, dus smeer allemaal goed je gezicht, nek, armen en oren in.” Vervolgens deelt hij de groep op in clubjes van vier tot vijf leerlingen met elk één begeleider. De groepjes strijken verspreid rondom de vijver neer. Niet veel later gaan met zachte plonsjes overal balletjes voer te water, waarna de kinderen onder begeleiding hun dobbertjes inleggen. Veel geduld is daarna niet nodig, want al na tien minuten vangt Julia (11) haar allereerste vis ooit – een ruisvoorntje. In één klap schiet het enthousiasme in haar groepje fors omhoog. Ook bij leerlingen verderop, die de vangst nauwlettend hebben gadegeslagen, stijgen de concentratie én de spanning tot grote hoogte.
LEUKER DAN REKENLES
“Ja, ik heb ook beet!”, klinkt het nog geen drie minuten later bij een van de andere kinderen uit hetzelfde groepje. Niet lang daarna komen ook op andere plekken aan de vijver de eerste vissen op de kant. De hoofdmoot van de vangst bestaat uit blank- en ruisvoorn, maar na ongeveer een uur komt in een uithoek van de vijver zelfs een karpertje in het net. Elke vis wordt onder begeleiding van een vrijwilliger onthaakt en gaat vervolgens voorzichtig terug, al dan niet na een snelle foto. Als de les om half drie is afgelopen hebben bijna alle leerlingen vis gevangen en is het enthousiasme niet alleen voelbaar. “Dit ga ik zeker vaker doen”, zegt Daan (11). Ook leraar Bas blikt weer bijzonder tevreden terug. “Kijk maar hoe blij ze allemaal zijn; hier kan geen rekenles tegenop. Ik kijk alweer uit naar de vierde editie volgend jaar.”
Voordat
er wordt gevist oefenen de leerlingen om met behulp van een hakensteker een haakje uit de bek van een kunstvis te halen

Leerkracht Bas Polman
is vol lof over de VISles.

‘DIDACTISCH ERG
STERK CONCEPT’
Op verzoek van een leerling uit zijn klas die de brochure over VISlessen had gezien, nam leraar Bas Polman in 2023 contact op met Sportvisserij Nederland. Vervolgens werd hij gekoppeld aan VISmeester Stephan Tai Foek, aangezien die ook in Bemmel woont. Polman is vol lof over diens jaarlijkse VISles. “Het hele concept is goed opgebouwd en zit didactisch erg sterk in elkaar. De combinatie van interactieve theorie en het vissen zorgt voor een mooi compleet geheel. Daardoor blijven de leerlingen steeds geboeid. Een belangrijk aspect vind ik dat ze ook dingen leren over vissen en de natuur in bredere zin, dus niet enkel over sportvissen. De razend enthousiaste presentatie van Stephan en de totale ontzorging door zijn team –inclusief begeleiders en materiaal – is voor ons als school een extra pluspunt. Daardoor hebben we op de dag van zo’n VISles nauwelijks omkijken naar de groep. En voor de kids zijn de lessen telkens weer een spannend én leerzaam uitje.”
OP NAAR HET WATER
Als de theorieles om 11.45 uur ten einde komt en de kinderen gaan lunchen, haast Stephan zich met zijn team naar het nabijgelegen Groene Hart bij kasteel Kinkelenburg. In dit ‘jeugdwater’ van HSV De Karper - Bemmel/Haalderen (de lokale hengelsportvereniging waarvan Stephan de jeugdcommissie leidt) zwemt vooral kleine witvis, maar ook wat karpertjes tot een kilo of zes. In het gras op de oevers ligt al snel alles klaar om straks meteen te kunnen beginnen met vissen: opgetuigde hengels, schepnetten en emmertjes met voer en maden. Die laatste spullen zijn gratis geleverd door de lokale dierenspeciaalzaak De Bok, de materialen heeft Stephan sinds zijn eerste VISles in 2023 in bruikleen van Sportvisserij Nederland.
RESPECT VOOR VIS EN NATUUR
De ruime emmers met water die ook staan uitgestald zijn een absolute vereiste voor Stephan. “Respect voor de natuur staat bij mij nog hoger in het vaandel dan het vangen van vis. In mijn lessen benadruk ik meermaals dat je als sportvisser te gast bent in de natuur en dat je dus met élke vis – klein of groot – voorzichtig moet omgaan. Een vis vastpakken mag uitsluitend met natte handen en grotere vissen gaan consequent op een natte onthaakmat. Het verwijderen van een dieper zittend haakje mag alleen met een hakensteker, terugzetten gaat altijd met beleid. Deze regels onderstreep ik ook altijd bij het briefen van de vrijwilligers voorafgaand aan de les. Met hun voorbeeldfunctie maken ze immers het verschil.”

OOK VISMEESTER WORDEN?
Lijkt het je leuk om net als Stephan zo nu en dan een schoolklas theorie- én praktijkles over vissen te geven? Dan zijn de cursussen VIScoach en VISmeester van Sportvisserij Nederland zeker wat voor jou. Tijdens de cursus VIScoach krijg je algemene handvatten voor jeugdbegeleiding, bij de opleiding tot VISmeester leer je specifieke zaken over het presenteren en lesgeven aan een schoolklas. Stephan vond beide cursussen leuk en leerzaam. “Zo leerde ik hoe je een grote groep kids enthousiast én in het gareel houdt. De crux is om je aandacht te verdelen en duidelijk te zijn. Dat is een belangrijke vaardigheid, want omgaan met een grotere groep kids is toch wel een vak apart.”
Met behulp van werkboekjes en zoekkaarten leren de kinderen van alles over vissen en hun leefomgeving.
Het is klokslag tien uur ’s ochtends als Stephan en zijn team van vier vrijwilligers het klaslokaal binnenstappen. Met zijn brede glimlach en dito schouders heeft de VISmeester direct de volle aandacht van alle achttien leerlingen. Zodra hij zich heeft voorgesteld en de vraag stelt wie er al eens heeft gevist, schieten vijf handen de lucht in. De kinderen mogen hun ervaringen uitgebreid delen, waarna Stephan zelf ook over zijn hobby vertelt. De op het digibord getoonde vangstfoto’s maken zichtbaar indruk in de klas. Dat vissen echt niet alleen voor jongens is, illustreert Stephan met een foto waarop hij samen met zijn dochter van twaalf en een grote steur poseert.
VISBIOLOGIE IN DE KLAS
Na dit algemene deel zoomt Stephan in op de biologie van de vis. Hoe leven vissen? Wat eten ze en hoe planten ze zich voort? Maar ook: wat zijn exoten en hoe komen die in onze wateren terecht? En aan wat voor eigenschappen kun je een vissoort herkennen? Om dat laatste te oefenen delen Stephan en de vrijwilligers vis-werkboekjes en zoekkaarten uit met foto’s van vissen, plus een korte beschrijving. Bij de onthaakles oefenen de leerlingen tot slot in tweetallen om met behulp van een hakensteker een haakje uit de bek van een kunstvis te halen. “Zodra je het snapt, is het eigenlijk best makkelijk”, klinkt het al snel in een hoek van de klas.


VISLES
IN THEORIE
& PRAKTIJK


Leerkracht Bas Polman
is vol lof over de VISles.

‘DIDACTISCH ERG
STERK CONCEPT’
Op verzoek van een leerling uit zijn klas die de brochure over VISlessen had gezien, nam leraar Bas Polman in 2023 contact op met Sportvisserij Nederland. Vervolgens werd hij gekoppeld aan VISmeester Stephan Tai Foek, aangezien die ook in Bemmel woont. Polman is vol lof over diens jaarlijkse VISles. “Het hele concept is goed opgebouwd en zit didactisch erg sterk in elkaar. De combinatie van interactieve theorie en het vissen zorgt voor een mooi compleet geheel. Daardoor blijven de leerlingen steeds geboeid. Een belangrijk aspect vind ik dat ze ook dingen leren over vissen en de natuur in bredere zin, dus niet enkel over sportvissen. De razend enthousiaste presentatie van Stephan en de totale ontzorging door zijn team –inclusief begeleiders en materiaal – is voor ons als school een extra pluspunt. Daardoor hebben we op de dag van zo’n VISles nauwelijks omkijken naar de groep. En voor de kids zijn de lessen telkens weer een spannend én leerzaam uitje.”
EERST SMEREN, DAN VISSEN
Om 12.45 uur meldt de klas zich onder begeleiding van meester Bas aan het water. Stephan wijst de kinderen allereerst op de fles met zonnebrandcrème factor 50 die hij heeft meegenomen. “De zon schijnt fel, dus smeer allemaal goed je gezicht, nek, armen en oren in.” Vervolgens deelt hij de groep op in clubjes van vier tot vijf leerlingen met elk één begeleider. De groepjes strijken verspreid rondom de vijver neer. Niet veel later gaan met zachte plonsjes overal balletjes voer te water, waarna de kinderen onder begeleiding hun dobbertjes inleggen. Veel geduld is daarna niet nodig, want al na tien minuten vangt Julia (11) haar allereerste vis ooit – een ruisvoorntje. In één klap schiet het enthousiasme in haar groepje fors omhoog. Ook bij leerlingen verderop, die de vangst nauwlettend hebben gadegeslagen, stijgen de concentratie én de spanning tot grote hoogte.
LEUKER DAN REKENLES
“Ja, ik heb ook beet!”, klinkt het nog geen drie minuten later bij een van de andere kinderen uit hetzelfde groepje. Niet lang daarna komen ook op andere plekken aan de vijver de eerste vissen op de kant. De hoofdmoot van de vangst bestaat uit blank- en ruisvoorn, maar na ongeveer een uur komt in een uithoek van de vijver zelfs een karpertje in het net. Elke vis wordt onder begeleiding van een vrijwilliger onthaakt en gaat vervolgens voorzichtig terug, al dan niet na een snelle foto. Als de les om half drie is afgelopen hebben bijna alle leerlingen vis gevangen en is het enthousiasme niet alleen voelbaar. “Dit ga ik zeker vaker doen”, zegt Daan (11). Ook leraar Bas blikt weer bijzonder tevreden terug. “Kijk maar hoe blij ze allemaal zijn; hier kan geen rekenles tegenop. Ik kijk alweer uit naar de vierde editie volgend jaar.”
Voordat
er wordt gevist oefenen de leerlingen om met behulp van een hakensteker een haakje uit de bek van een kunstvis te halen


OOK VISMEESTER WORDEN?
Lijkt het je leuk om net als Stephan zo nu en dan een schoolklas theorie- én praktijkles over vissen te geven? Dan zijn de cursussen VIScoach en VISmeester van Sportvisserij Nederland zeker wat voor jou. Tijdens de cursus VIScoach krijg je algemene handvatten voor jeugdbegeleiding, bij de opleiding tot VISmeester leer je specifieke zaken over het presenteren en lesgeven aan een schoolklas. Stephan vond beide cursussen leuk en leerzaam. “Zo leerde ik hoe je een grote groep kids enthousiast én in het gareel houdt. De crux is om je aandacht te verdelen en duidelijk te zijn. Dat is een belangrijke vaardigheid, want omgaan met een grotere groep kids is toch wel een vak apart.”
Met behulp van werkboekjes en zoekkaarten leren de kinderen van alles over vissen en hun leefomgeving.
OP NAAR HET WATER
Als de theorieles om 11.45 uur ten einde komt en de kinderen gaan lunchen, haast Stephan zich met zijn team naar het nabijgelegen Groene Hart bij kasteel Kinkelenburg. In dit ‘jeugdwater’ van HSV De Karper - Bemmel/Haalderen (de lokale hengelsportvereniging waarvan Stephan de jeugdcommissie leidt) zwemt vooral kleine witvis, maar ook wat karpertjes tot een kilo of zes. In het gras op de oevers ligt al snel alles klaar om straks meteen te kunnen beginnen met vissen: opgetuigde hengels, schepnetten en emmertjes met voer en maden. Die laatste spullen zijn gratis geleverd door de lokale dierenspeciaalzaak De Bok, de materialen heeft Stephan sinds zijn eerste VISles in 2023 in bruikleen van Sportvisserij Nederland.
RESPECT VOOR VIS EN NATUUR
De ruime emmers met water die ook staan uitgestald zijn een absolute vereiste voor Stephan. “Respect voor de natuur staat bij mij nog hoger in het vaandel dan het vangen van vis. In mijn lessen benadruk ik meermaals dat je als sportvisser te gast bent in de natuur en dat je dus met élke vis – klein of groot – voorzichtig moet omgaan. Een vis vastpakken mag uitsluitend met natte handen en grotere vissen gaan consequent op een natte onthaakmat. Het verwijderen van een dieper zittend haakje mag alleen met een hakensteker, terugzetten gaat altijd met beleid. Deze regels onderstreep ik ook altijd bij het briefen van de vrijwilligers voorafgaand aan de les. Met hun voorbeeldfunctie maken ze immers het verschil.”
Het is klokslag tien uur ’s ochtends als Stephan en zijn team van vier vrijwilligers het klaslokaal binnenstappen. Met zijn brede glimlach en dito schouders heeft de VISmeester direct de volle aandacht van alle achttien leerlingen. Zodra hij zich heeft voorgesteld en de vraag stelt wie er al eens heeft gevist, schieten vijf handen de lucht in. De kinderen mogen hun ervaringen uitgebreid delen, waarna Stephan zelf ook over zijn hobby vertelt. De op het digibord getoonde vangstfoto’s maken zichtbaar indruk in de klas. Dat vissen echt niet alleen voor jongens is, illustreert Stephan met een foto waarop hij samen met zijn dochter van twaalf en een grote steur poseert.
VISBIOLOGIE IN DE KLAS
Na dit algemene deel zoomt Stephan in op de biologie van de vis. Hoe leven vissen? Wat eten ze en hoe planten ze zich voort? Maar ook: wat zijn exoten en hoe komen die in onze wateren terecht? En aan wat voor eigenschappen kun je een vissoort herkennen? Om dat laatste te oefenen delen Stephan en de vrijwilligers vis-werkboekjes en zoekkaarten uit met foto’s van vissen, plus een korte beschrijving. Bij de onthaakles oefenen de leerlingen tot slot in tweetallen om met behulp van een hakensteker een haakje uit de bek van een kunstvis te halen. “Zodra je het snapt, is het eigenlijk best makkelijk”, klinkt het al snel in een hoek van de klas.