GEVANGEN IN KUNSTAAS

Tom's Tackle Tech

Koen’s Galactic Drifter is opgedragen aan Koen Vandecauter.

Tom Baele met de schets die Caro Vekeman speciaal voor hem maakte.

Caro Vekeman overhandigt de custom-made schets aan Luc Coppens.

‘Door middel
van mijn schetsen van conceptueel kunstaas kan ik de beleving van de waterkant naar mijn atelier halen’

Caro Vekeman kiest niet alleen bekenden uit als inspiratie voor een tekening, maar trekt soms ook de stoute schoenen aan. “Als ik geluk heb, mag ik een dagje mee gaan vissen met de persoon die ik heb benaderd. Dan leer ik nieuwe vistechnieken, krijg ik tips en heb ik volop de kans om iemand goed te leren kennen. Zo ben ik een keer op pad geweest met Koen Vandecauter, een bekende Vlaamse roofvisser. Hij nam me mee naar de viswateren waar hij vroeger actief was, de Oude Schelde-arm.” Dit resulteerde in – zoals ze het kunstaas noemt – Koen’s Galactic Drifter. “Deze tekening staat symbool voor het verkennen van nieuwe wateren en het laten samenkomen van avontuurlust.”

LIEFDEWERK OUD PAPIER
Iedere sportvisser weet dat er bij deze activiteit af en toe wat geduld komt kijken. Op goede dagen vang je
de ene na de andere vis, op mindere dagen moet je het doen met het (hopelijk) mooie uitzicht en na ettelijke uren wellicht toch nog een aanbeet. Vekeman schrikt hier niet van terug, want in haar tekeningen gaat veel meer werk zitten. “Ik teken met potlood en gemiddeld ben ik tussen de 50 en 100 uur met een tekening bezig. Keer op keer schetsen en optimaliseren, daar gaat aardig wat tijd in zitten.” Dat is allemaal liefdewerk oud papier, want geld verdient Vekeman niet met het ontwerpen van kunstaas. “Ik doe het nu puur voor mijn plezier, naast mijn werk en de andere tekeningen die ik maak. Maar wie weet komt het er ooit van dat mijn ontwerpen worden gebruikt als inspiratie voor echt kunstaas. Dat zou heel mooi zijn.” Toch is het Vekeman niet te doen om geld of erkenning. Mensen ontmoeten is en blijft het belangrijkste. “Iedere visser heeft een verhaal, favoriete stekken en eigen technieken. Die persoonlijkheid en stijl probeer ik tot uiting te laten komen in mijn tekeningen.”

SHIRT EDDY MERCKX
De droom van het gaan vliegvissen is inmiddels verwezenlijkt, maar Vekeman heeft nog meer wensen op haar verlanglijstje staan. Daarbij komt – wellicht niet helemaal verrassend – de wielersport om de hoek kijken. “Ik ben nog op zoek naar een bekende sportvisser die een connectie heeft met wielrennen.” Dit heeft te maken met de schets van kunstaas dat is gebaseerd op een ploeg die het hart van de wat oudere Vlaming sneller doet kloppen. “Eddy Merckx – volgens velen de beste wielrenner aller tijden – reed lange tijd voor het Italiaanse Molteni. Het kenmerkende oranje shirt van deze wielerploeg zit al langere tijd in mijn hoofd, wachtend op het moment dat dit eruit mag komen.” Gelukkig heeft ze de tijd en is ze als sportvisser geduldig.

“Geen traditionele ontwerpen zoals die je in de hengelsportzaak vindt, maar gepersonaliseerde ontwerpen die zijn gebaseerd op sportvissers die ik heb ontmoet. Vissen is voor mij namelijk niet alleen pure ontspanning. Het is ook een manier om andere mensen te ontmoeten en hen te leren kennen.” Op basis van deze ontmoetingen ging ze aan de slag om de persoonlijkheid van de sportvisser en zijn technieken te vertalen in een schets van customized kunstaas. Daarbij heeft ze als kunstenaar vanzelfsprekend oog voor detail. “Zo kijk ik onder meer met veel aandacht naar de werptechniek, hoe iemand aan het water zit en welke verhalen er worden verteld. Iedere schets is daardoor doordrenkt van symboliek en persoonlijke verhalen. Dit met als doel om de aandacht en verwondering van toeschouwers te vangen.”

VERSTELBAAR SPINNERBLAD
Een mooi voorbeeld is het kunstaas dat Vekeman ­ontwierp voor Tom Baele, een goede vriend van haar. Hij was een fanatiek vliegvisser, maar moest hiermee stoppen vanwege rugproblemen – het bovenhands werpen was te pijnlijk. “Voor hem wilde ik kunstaas ontwerpen waarbij hij het gewicht kon aanpassen. Zo staat het verstelbare spinnerblad symbool voor zijn veerkracht en aanpassingsvermogen, zelfs in de zwaarste tijden. Sportvissen en het leven draaien om het vinden van nieuwe wegen.” Tom Baele heeft die overigens gevonden en gaat nu op een betere dag af en toe eens roofvissen.

Opgroeien aan de voet van een van de bekendste Vlaamse hellingen betekent dat de liefde voor de koers met de paplepel is ingegoten – zoals dagelijks gebeurt met het beslag van de befaamde mattentaart, een plaatselijke lekkernij. Hoewel Caro Vekeman zeker een ‘boontje’ heeft voor de wielersport, steken twee andere liefdes daar echter ver boven uit: hengelsport en kunst. “De link met vis was er van jongs af aan, want mijn ouders hadden een vishandel”, zegt Vekeman.
“We hadden thuis ook een grote vijver, waar ik als klein meisje met de vaste stok begon te vissen.” Daarna doorliep Caro het traject dat veel sportvissers zullen herkennen. “Van de vaste stok maakte ik de stap naar het roofvissen (in de herfst en winter) en feedervissen (in de zomer). Mijn lievelingsvisserij is die op snoekbaars,
dat is echt heel tof. Langs groot water struinen vind ik prachtig. In België doe ik dit vaak langs het kanaal van Gent naar Terneuzen, maar ik ga ook regelmatig de grens over om op de Waal te vissen.”

‘BIJTEN DE GRASMUSSEN?’
De andere liefde van Caro Vekeman – kunst – zat er eveneens al vroeg in. “Mijn favoriete vakken op de lagere school waren tekenen en knutselen. Het eerste ben ik daarna altijd blijven doen.” Toch duurde het even voordat de hengelsport en het tekenen samenkwamen. Dat was het moment dat de samenleving op slot ging vanwege het coronavirus. “Ik ging creatief om met de beperkingen die er toen waren. Geen visuitstapjes, geen avonturen aan het water, maar wel een zee van tijd.
Al vlug gebruikte ik mijn tuin als een soort werpbaan om de kunst van het vliegvissen onder de knie te krijgen. Terwijl ik een bovenhandse worp probeerde, vroeg mijn buurman schertsend: ‘Bijten de grasmussen een beetje?’” Vekeman antwoordde gevat dat ze het niet voor de grasmussen deed, maar om nieuwsgierige buren aan de haak te slaan. “Dat moment – half grap, half frustratie – zette mijn creatieve molen in gang. Ik stelde mezelf de vraag of ik iets kon maken dat niet vissen, maar mensen zou vangen.”

BRON VAN ONTMOETINGEN
Vekeman pakte een potlood en begon te schetsen. Op het papier verschenen echter geen lieflijke landschappen met Vlaamse meren of de kustlijn van Oostende, maar kunstzinnige interpretaties van kunstaas. “

Caroquest

Galactic Drifter

Mahieu Magique

Luc The Predator Whisperer 

Sayo's Time Bender

GEVANGEN IN KUNSTAAS

Caroquest

‘Door middel
van mijn schetsen van conceptueel kunstaas kan ik de beleving van de waterkant naar mijn atelier halen’

Caro Vekeman kiest niet alleen bekenden uit als inspiratie voor een tekening, maar trekt soms ook de stoute schoenen aan. “Als ik geluk heb, mag ik een dagje mee gaan vissen met de persoon die ik heb benaderd. Dan leer ik nieuwe vistechnieken, krijg ik tips en heb ik volop de kans om iemand goed te leren kennen. Zo ben ik een keer op pad geweest met Koen Vandecauter, een bekende Vlaamse roofvisser. Hij nam me mee naar de viswateren waar hij vroeger actief was, de Oude Schelde-arm.” Dit resulteerde in – zoals ze het kunstaas noemt – Koen’s Galactic Drifter. “Deze tekening staat symbool voor het verkennen van nieuwe wateren en het laten samenkomen van avontuurlust.”

LIEFDEWERK OUD PAPIER
Iedere sportvisser weet dat er bij deze activiteit af en toe wat geduld komt kijken. Op goede dagen vang je
de ene na de andere vis, op mindere dagen moet je het doen met het (hopelijk) mooie uitzicht en na ettelijke uren wellicht toch nog een aanbeet. Vekeman schrikt hier niet van terug, want in haar tekeningen gaat veel meer werk zitten. “Ik teken met potlood en gemiddeld ben ik tussen de 50 en 100 uur met een tekening bezig. Keer op keer schetsen en optimaliseren, daar gaat aardig wat tijd in zitten.” Dat is allemaal liefdewerk oud papier, want geld verdient Vekeman niet met het ontwerpen van kunstaas. “Ik doe het nu puur voor mijn plezier, naast mijn werk en de andere tekeningen die ik maak. Maar wie weet komt het er ooit van dat mijn ontwerpen worden gebruikt als inspiratie voor echt kunstaas. Dat zou heel mooi zijn.” Toch is het Vekeman niet te doen om geld of erkenning. Mensen ontmoeten is en blijft het belangrijkste. “Iedere visser heeft een verhaal, favoriete stekken en eigen technieken. Die persoonlijkheid en stijl probeer ik tot uiting te laten komen in mijn tekeningen.”

SHIRT EDDY MERCKX
De droom van het gaan vliegvissen is inmiddels verwezenlijkt, maar Vekeman heeft nog meer wensen op haar verlanglijstje staan. Daarbij komt – wellicht niet helemaal verrassend – de wielersport om de hoek kijken. “Ik ben nog op zoek naar een bekende sportvisser die een connectie heeft met wielrennen.” Dit heeft te maken met de schets van kunstaas dat is gebaseerd op een ploeg die het hart van de wat oudere Vlaming sneller doet kloppen. “Eddy Merckx – volgens velen de beste wielrenner aller tijden – reed lange tijd voor het Italiaanse Molteni. Het kenmerkende oranje shirt van deze wielerploeg zit al langere tijd in mijn hoofd, wachtend op het moment dat dit eruit mag komen.” Gelukkig heeft ze de tijd en is ze als sportvisser geduldig.

Koen’s Galactic Drifter is opgedragen aan Koen Vandecauter.

Tom's Tackle Tech

Sayo's Time Bender

Tom Baele met de schets die Caro Vekeman speciaal voor hem maakte.

Mahieu Magique

Galactic Drifter

Caro Vekeman overhandigt de custom-made schets aan Luc Coppens.

“Geen traditionele ontwerpen zoals die je in de hengelsportzaak vindt, maar gepersonaliseerde ontwerpen die zijn gebaseerd op sportvissers die ik heb ontmoet. Vissen is voor mij namelijk niet alleen pure ontspanning. Het is ook een manier om andere mensen te ontmoeten en hen te leren kennen.” Op basis van deze ontmoetingen ging ze aan de slag om de persoonlijkheid van de sportvisser en zijn technieken te vertalen in een schets van customized kunstaas. Daarbij heeft ze als kunstenaar vanzelfsprekend oog voor detail. “Zo kijk ik onder meer met veel aandacht naar de werptechniek, hoe iemand aan het water zit en welke verhalen er worden verteld. Iedere schets is daardoor doordrenkt van symboliek en persoonlijke verhalen. Dit met als doel om de aandacht en verwondering van toeschouwers te vangen.”

VERSTELBAAR SPINNERBLAD
Een mooi voorbeeld is het kunstaas dat Vekeman ­ontwierp voor Tom Baele, een goede vriend van haar. Hij was een fanatiek vliegvisser, maar moest hiermee stoppen vanwege rugproblemen – het bovenhands werpen was te pijnlijk. “Voor hem wilde ik kunstaas ontwerpen waarbij hij het gewicht kon aanpassen. Zo staat het verstelbare spinnerblad symbool voor zijn veerkracht en aanpassingsvermogen, zelfs in de zwaarste tijden. Sportvissen en het leven draaien om het vinden van nieuwe wegen.” Tom Baele heeft die overigens gevonden en gaat nu op een betere dag af en toe eens roofvissen.

Opgroeien aan de voet van een van de bekendste Vlaamse hellingen betekent dat de liefde voor de koers met de paplepel is ingegoten – zoals dagelijks gebeurt met het beslag van de befaamde mattentaart, een plaatselijke lekkernij. Hoewel Caro Vekeman zeker een ‘boontje’ heeft voor de wielersport, steken twee andere liefdes daar echter ver boven uit: hengelsport en kunst. “De link met vis was er van jongs af aan, want mijn ouders hadden een vishandel”, zegt Vekeman.
“We hadden thuis ook een grote vijver, waar ik als klein meisje met de vaste stok begon te vissen.” Daarna doorliep Caro het traject dat veel sportvissers zullen herkennen. “Van de vaste stok maakte ik de stap naar het roofvissen (in de herfst en winter) en feedervissen (in de zomer). Mijn lievelingsvisserij is die op snoekbaars, dat is echt heel tof. Langs groot water struinen vind ik prachtig. In België doe ik dit vaak langs het kanaal van Gent naar Terneuzen, maar ik ga ook regelmatig de grens over om op de Waal te vissen.”

‘BIJTEN DE GRASMUSSEN?’
De andere liefde van Caro Vekeman – kunst – zat er eveneens al vroeg in. “Mijn favoriete vakken op de lagere school waren tekenen en knutselen. Het eerste ben ik daarna altijd blijven doen.” Toch duurde het even voordat de hengelsport en het tekenen samenkwamen. Dat was het moment dat de samenleving op slot ging vanwege het coronavirus. “Ik ging creatief om met de beperkingen die er toen waren. Geen visuitstapjes, geen avonturen aan het water, maar wel een zee van tijd.
Al vlug gebruikte ik mijn tuin als een soort werpbaan om de kunst van het vliegvissen onder de knie te krijgen. Terwijl ik een bovenhandse worp probeerde, vroeg mijn buurman schertsend: ‘Bijten de grasmussen een beetje?’” Vekeman antwoordde gevat dat ze het niet voor de grasmussen deed, maar om nieuwsgierige buren aan de haak te slaan. “Dat moment – half grap, half frustratie – zette mijn creatieve molen in gang. Ik stelde mezelf de vraag of ik iets kon maken dat niet vissen, maar mensen zou vangen.”

BRON VAN ONTMOETINGEN
Vekeman pakte een potlood en begon te schetsen. Op het papier verschenen echter geen lieflijke landschappen met Vlaamse meren of de kustlijn van Oostende, maar kunstzinnige interpretaties van kunstaas. “

Luc The Predator Whisperer 

Sportvisserij Nederland

Hét VISblad online magazine
Volledig scherm