spraakwater
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat Peter van Rodijnen, duiker en camera regisseur van De Wilde Noordzee.
de wilde noordzee
‘De reuzenhaai was echt een cadeautje aangezien deze vis slechts sporadisch als dwaalgast in de Noordzee voorkomt’
‘Als wij het niet zouden doen, dan gebeurt het niet – zelfs de BBC heeft zich er nooit aan gewaagd om in de Noordzee te gaan filmen’
Klik hier voor de trailer
>> NAAR DE BIOS!
De Wilde Noordzee is vanaf 12 september te zien in de bioscoop. Op zondag 8 september organiseren de makers van de film samen met de betrokken partners speciale voorvertoningen van de film. Ook de lezers van Hét VISblad kunnen op die dag als een van eersten de film zien. Kaarten voor deze preview zijn nu al te reserveren op dewildenoordzeefilm.nl. Daar kun je ook kaartjes kopen voor vertoningen in een bioscoop bij jou in de buurt.
INDIRECTE BOODSCHAP
Te midden van al het natuurschoon wordt ook getoond dat de Noordzee de drukst gebruikte zee ter wereld is, met onder meer scheepvaart, visserij, windmolenparken en zandwinning. “We stippen dit aan en bespreken de dilemma’s, maar zijn niet activistisch”, zegt Van Rodijnen. “We geven de boodschap dat de Noordzee bescherming verdient indirect mee. De film creëert verwondering, maakt mensen bewust en hopelijk ook verliefd op de Noordzee. Dan gaan de raderen vanzelf draaien. Want pas als mensen betrokken zijn kun je effectief gaan beschermen.” Die positieve energie komt ook terug in de beelden van
de blauwvintonijnen bij Denemarken. “Deze vissoort zwom vroeger volop in de Noordzee en maakt nu een voorzichtige comeback. Dat geeft de burger weer moed.” Het laat volgens Van Rodijnen ook zien dat het systeem een enorme veerkracht heeft. “Met een beetje rust, de nodige ruimte en voldoende aandacht in de vorm van een helpende hand komt de natuur er mettertijd wel weer bovenop.”
GROTER GEHEEL
Voor natuurherstel is het wel van belang dat landen samenwerken: de natuur kent geen grenzen. “Een Nederlander heeft een ander perspectief wanneer hij naar de Noordzee kijkt dan een Schot – dat is ook niet vreemd met het verschil van een zand- en rotsbodem. Maar de natuur in dit grote ecosysteem heeft een fascinerende samenhang: van het kleinste plankton tot de grootste haai, alles is met elkaar verbonden – ook als je een grens overgaat. Dit maakt het verhaal veel interessanter”, zegt Van Rodijnen. “En dat is ook de reden dat we deze film ook buiten Nederland gaan uitbrengen in landen die aan de Noordzee grenzen. We willen het verhaal van de Noordzee aan een zo groot mogelijk publiek vertellen.”
GIDS ONDER WATER
Met het scenario voor de tv-serie als basis werd uitgebreid research gedaan om te kijken hoe de verhaallijn kon worden uitgediept om deze sterker te maken. Van Rodijnen: “Mijn verhaal als duiker en de ontwikkeling die ik doormaak vormen de ruggengraat van de film. Ik ben een soort gids door wiens ogen je de Noordzee ziet.” Op basis van het onderzoekswerk werd ook een planning opgesteld: waar moeten we wanneer zijn voor welke scène? “Daarbij hebben we hulp gehad van lokale mensen. Zonder hun kennis en ervaring zou dit project niet geslaagd zijn. Want je kunt op hoofdlijnen een scenario uitwerken, vervolgens moet je nog maar zien hoe een en ander zich in de praktijk ontvouwt. De natuur laat zich niet sturen. Dat maakt het filmen een hele uitdaging. Doe je dat onder water, dan wordt het helemaal een avontuur.”
CONTRASTEN
Een grote mate van flexibiliteit was daarom een vereiste. “Je moet altijd beschikbaar zijn. Als de omstandigheden goed zijn en hetgeen waar je naar op zoek bent gebeurt, dan moet je in het water liggen. Toen een contact in Schotland ons belde dat daar de reuzenhaai was gesignaleerd, maakten we binnen anderhalve dag een duik. Zwommen we opeens tussen twintig reuzenhaaien, wat in twee dagen filmen fantastisch materiaal opleverde. Dat was echt een cadeautje aangezien de reuzenhaai slechts sporadisch als dwaalgast in de Noordzee voorkomt.” Het contrast met de scène waarin een donderpad die onder de kust een nest bouwt wordt gevolgd kan haast niet groter zijn. “Om dit kleine visje te kunnen filmen zijn we er heel dicht op gekropen. Uiteindelijk hebben we acht weken werk gestoken in dertig seconden film. Maar dat zijn wel schitterende beelden, dus ook een klein pareltje.”
FILM EN TV-SERIE
Na bijna zes jaar werk en in totaal zo’n duizend duiken hadden Van Rodijnen & co flink wat beeldmateriaal verzameld. “Na de start in 2018 waren de eerste jaren het meest intensief. We hebben toen heel veel research gedaan en lang in het water gelegen om te draaien. In de eindfase is het vooral een kwestie van al dat materiaal uitzoeken, de beelden bij elkaar brengen en een verhaal construeren waarin alles samenkomt.” Zo werd voor de bioscoopfilm zeshonderd uur beeldmateriaal teruggebracht naar anderhalf uur om het voor de kijker behapbaar te houden. “Dat was een kwestie van kill your darlings, want er is veel moois gesneuveld. Gelukkig hebben we de vierdelige televisieserie nog. Die is anders opgezet – thematisch op basis van de leefgebieden van de Noordzee: kusten, bodem, riffen en open zee – en daar kunnen we meer scènes in kwijt.”
In september gaat De Wilde Noordzee in première. Daarin onthult duiker en onderwaterfilmer Peter van Rodijnen (50) met verbluffende en unieke beelden een spectaculaire onderwaterwereld die voor de meeste mensen onbekend is. Dit filmisch avontuur is een ontdekkingsreis die de Noordzee in volle glorie en al haar facetten laat zien.
TEKST: JORAN BAL
FOTOGRAFIE: DUTCH MARITIME PRODUCTIONS
Het maken van De Wilde Noordzee was een soort roeping voor Peter van Rodijnen. “Als wij – ik en Klaudie Bartelink, mede-eigenaar van Dutch Maritime Productions – het niet zouden doen, dan gebeurt het niet. Zelfs de BBC heeft zich er nooit aan gewaagd om in de Noordzee te gaan filmen”, schetst de onderwatervideograaf de enorme uitdaging die aan dit project was verbonden. Dat de befaamde makers van natuurseries de Noordzee links hebben laten liggen heeft zo zijn redenen. “Vier van de vijf duiktrips gaan niet door vanwege de golfhoogte. En op de vijfde zie je pas onder water wat het doorzicht is. Dat moet wel een meter of vijf zijn om zaken goed in beeld te kunnen brengen. Ten slotte heb je tijdens een duik van vijftig minuten een half uur effectieve filmtijd. Het is dus heel moeilijk en risicovol, zonder dat je garantie hebt op een goed resultaat.”
SPRONG IN HET DIEPE
De drang om te laten zien wat zich onder de waterspiegel van de Noordzee afspeelt was echter zo groot dat Van Rodijnen en zijn team de sprong in het diepe waagden. “Voor heel veel Nederlanders is de Noordzee – het grootste natuurgebied van ons land – onbekend terrein. Wat je daar tegenkomt probeer ik wel eens uit te leggen aan mensen die niet duiken, maar enkel met woorden komt het toch niet goed over.” Op basis van archiefmateriaal dat Van Rodijnen en Bartelink tijdens eerdere duiken hadden gefilmd werden tachtig tot honderd scènes met potentie uitgekozen. “Aanvankelijk was het plan om een tv-serie te maken. Want we vroegen ons af hoe je het grote publiek anderhalf uur lang geboeid kunt houden. Maar toen producent EMS Films zich meldde durfden we het aan om er een bioscoopfilm van te maken.”
de wilde noordzee
spraakwater
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat Peter van Rodijnen, duiker en camera regisseur van De Wilde Noordzee.
Klik hier voor de trailer
‘Als wij het niet zouden doen, dan gebeurt het niet – zelfs de BBC heeft zich er nooit aan gewaagd om in de Noordzee te gaan filmen’
>> NAAR DE BIOS!
De Wilde Noordzee is vanaf 12 september te zien in de bioscoop. Op zondag 8 september organiseren de makers van de film samen met de betrokken partners speciale voorvertoningen van de film. Ook de lezers van Hét VISblad kunnen op die dag als een van eersten de film zien. Kaarten voor deze preview zijn nu al te reserveren op dewildenoordzeefilm.nl. Daar kun je ook kaartjes kopen voor vertoningen in een bioscoop bij jou in de buurt.
In september gaat De Wilde Noordzee in première. Daarin onthult duiker en onderwaterfilmer Peter van Rodijnen (50) met verbluffende en unieke beelden een spectaculaire onderwaterwereld die voor de meeste mensen onbekend is. Dit filmisch avontuur is een ontdekkingsreis die de Noordzee in volle glorie en al haar facetten laat zien.
TEKST: JORAN BAL
FOTOGRAFIE: DUTCH MARITIME PRODUCTIONS
Het maken van De Wilde Noordzee was een soort roeping voor Peter van Rodijnen. “Als wij – ik en Klaudie Bartelink, mede-eigenaar van Dutch Maritime Productions – het niet zouden doen, dan gebeurt het niet. Zelfs de BBC heeft zich er nooit aan gewaagd om in de Noordzee te gaan filmen”, schetst de onderwatervideograaf de enorme uitdaging die aan dit project was verbonden. Dat de befaamde makers van natuurseries de Noordzee links hebben laten liggen heeft zo zijn redenen. “Vier van de vijf duiktrips gaan niet door vanwege de golfhoogte. En op de vijfde zie je pas onder water wat het doorzicht is. Dat moet wel een meter of vijf zijn om zaken goed in beeld te kunnen brengen. Ten slotte heb je tijdens een duik van vijftig minuten een half uur effectieve filmtijd. Het is dus heel moeilijk en risicovol, zonder dat je garantie hebt op een goed resultaat.”
SPRONG IN HET DIEPE
De drang om te laten zien wat zich onder de waterspiegel van de Noordzee afspeelt was echter zo groot dat Van Rodijnen en zijn team de sprong in het diepe waagden. “Voor heel veel Nederlanders is de Noordzee – het grootste natuurgebied van ons land – onbekend terrein. Wat je daar tegenkomt probeer ik wel eens uit te leggen aan mensen die niet duiken, maar enkel met woorden komt het toch niet goed over.” Op basis van archiefmateriaal dat Van Rodijnen en Bartelink tijdens eerdere duiken hadden gefilmd werden tachtig tot honderd scènes met potentie uitgekozen. “Aanvankelijk was het plan om een tv-serie te maken. Want we vroegen ons af hoe je het grote publiek anderhalf uur lang geboeid kunt houden. Maar toen producent EMS Films zich meldde durfden we het aan om er een bioscoopfilm van te maken.”
‘De reuzenhaai was echt een cadeautje aangezien deze vis slechts sporadisch als dwaalgast in de Noordzee voorkomt’
INDIRECTE BOODSCHAP
Te midden van al het natuurschoon wordt ook getoond dat de Noordzee de drukst gebruikte zee ter wereld is, met onder meer scheepvaart, visserij, windmolenparken en zandwinning. “We stippen dit aan en bespreken de dilemma’s, maar zijn niet activistisch”, zegt Van Rodijnen. “We geven de boodschap dat de Noordzee bescherming verdient indirect mee. De film creëert verwondering, maakt mensen bewust en hopelijk ook verliefd op de Noordzee. Dan gaan de raderen vanzelf draaien. Want pas als mensen betrokken zijn kun je effectief gaan beschermen.” Die positieve energie komt ook terug in de beelden van
de blauwvintonijnen bij Denemarken. “Deze vissoort zwom vroeger volop in de Noordzee en maakt nu een voorzichtige comeback. Dat geeft de burger weer moed.” Het laat volgens Van Rodijnen ook zien dat het systeem een enorme veerkracht heeft. “Met een beetje rust, de nodige ruimte en voldoende aandacht in de vorm van een helpende hand komt de natuur er mettertijd wel weer bovenop.”
GROTER GEHEEL
Voor natuurherstel is het wel van belang dat landen samenwerken: de natuur kent geen grenzen. “Een Nederlander heeft een ander perspectief wanneer hij naar de Noordzee kijkt dan een Schot – dat is ook niet vreemd met het verschil van een zand- en rotsbodem. Maar de natuur in dit grote ecosysteem heeft een fascinerende samenhang: van het kleinste plankton tot de grootste haai, alles is met elkaar verbonden – ook als je een grens overgaat. Dit maakt het verhaal veel interessanter”, zegt Van Rodijnen. “En dat is ook de reden dat we deze film ook buiten Nederland gaan uitbrengen in landen die aan de Noordzee grenzen. We willen het verhaal van de Noordzee aan een zo groot mogelijk publiek vertellen.”
GIDS ONDER WATER
Met het scenario voor de tv-serie als basis werd uitgebreid research gedaan om te kijken hoe de verhaallijn kon worden uitgediept om deze sterker te maken. Van Rodijnen: “Mijn verhaal als duiker en de ontwikkeling die ik doormaak vormen de ruggengraat van de film. Ik ben een soort gids door wiens ogen je de Noordzee ziet.” Op basis van het onderzoekswerk werd ook een planning opgesteld: waar moeten we wanneer zijn voor welke scène? “Daarbij hebben we hulp gehad van lokale mensen. Zonder hun kennis en ervaring zou dit project niet geslaagd zijn. Want je kunt op hoofdlijnen een scenario uitwerken, vervolgens moet je nog maar zien hoe een en ander zich in de praktijk ontvouwt. De natuur laat zich niet sturen. Dat maakt het filmen een hele uitdaging. Doe je dat onder water, dan wordt het helemaal een avontuur.”
CONTRASTEN
Een grote mate van flexibiliteit was daarom een vereiste. “Je moet altijd beschikbaar zijn. Als de omstandigheden goed zijn en hetgeen waar je naar op zoek bent gebeurt, dan moet je in het water liggen. Toen een contact in Schotland ons belde dat daar de reuzenhaai was gesignaleerd, maakten we binnen anderhalve dag een duik. Zwommen we opeens tussen twintig reuzenhaaien, wat in twee dagen filmen fantastisch materiaal opleverde. Dat was echt een cadeautje aangezien de reuzenhaai slechts sporadisch als dwaalgast in de Noordzee voorkomt.” Het contrast met de scène waarin een donderpad die onder de kust een nest bouwt wordt gevolgd kan haast niet groter zijn. “Om dit kleine visje te kunnen filmen zijn we er heel dicht op gekropen. Uiteindelijk hebben we acht weken werk gestoken in dertig seconden film. Maar dat zijn wel schitterende beelden, dus ook een klein pareltje.”
FILM EN TV-SERIE
Na bijna zes jaar werk en in totaal zo’n duizend duiken hadden Van Rodijnen & co flink wat beeldmateriaal verzameld. “Na de start in 2018 waren de eerste jaren het meest intensief. We hebben toen heel veel research gedaan en lang in het water gelegen om te draaien. In de eindfase is het vooral een kwestie van al dat materiaal uitzoeken, de beelden bij elkaar brengen en een verhaal construeren waarin alles samenkomt.” Zo werd voor de bioscoopfilm zeshonderd uur beeldmateriaal teruggebracht naar anderhalf uur om het voor de kijker behapbaar te houden. “Dat was een kwestie van kill your darlings, want er is veel moois gesneuveld. Gelukkig hebben we de vierdelige televisieserie nog. Die is anders opgezet – thematisch op basis van de leefgebieden van de Noordzee: kusten, bodem, riffen en open zee – en daar kunnen we meer scènes in kwijt.”