FANTASTISCHE
HOBBY ÉN ERVARING
VERKOPEN

TEKST: ARNOUT TERLOUW > FOTOGRAFIE: SANDER BOER

Vijf jaar geleden sprong Cindy Horstman (52) in het diepe en startte ze vanuit het niets Hengelsport Zaltbommel. Deze gezellige zaak runt ze samen met haar dochter Nicky (21). We bezochten deze ambitieuze vrouwen om te horen hoe zij zich staande houden in een traditionele mannenwereld.

MEDIAMANAGER

Behalve winkeleigenaar is Cindy Horstman ook Media Manager van het Nationaal Karperteam NL (heren en dames). In die rol coördineert en verzorgt zij alle externe uitingen van Team NL. “Voor beide teams maak ik de content (foto’s, video’s en blogs voor social media) tijdens en voorafgaand aan de wedstrijden. Dit jaar ben ik met het herenteam mee geweest naar Kroatië en met het damesteam naar Letland om verslag te doen van de wereldkampioenschappen karpervissen. Niet alleen van de wedstrijden, maar ook van de trainingen. En net als de teamleden wil ik dan ook winnen. Dat komt misschien ook omdat ik jarenlang op internationaal niveau heb gebasketbald. Niet opgeven en er alles aan doen om te winnen zit nu eenmaal in mijn bloed.” Kijk op karperteam.nl om een beter inzicht te krijgen in wat het wedstrijdvissen op karper precies inhoudt. “Het is echt topsport en een hele andere tak van de karpervisserij dan het doorsnee karpervissen, kan ik je verzekeren.”

‘Met een winkel en een goedlopende webshop ben je eigenlijk 24/7 bezig, maar ik probeer zo vaak mogelijk te gaan vissen’

Moeder Cindy en dochter Nicky runnen de zaak in Zaltbommel samen.

‘Het
verkopen van
een hobby én een ­ervaring gaat in een fysieke winkel met ­persoonlijk contact toch het best’

ALTIJD DRUK BEZIG
Ook dochterlief vist tegenwoordig. “Sinds een paar jaar ben ik om. Het liefst vis ik vanuit de bellyboat, met alles erop en eraan zoals elektromotor en livescope – ik ben wel een beetje een luxedier! Het is fascinerend om op het scherm te zien hoe een vis naar je kunstaas komt en daar op reageert. Slaat een meerval toe, dan zijn die klappen op de hengel prachtig!” De voorliefde voor het pelagisch vissen op meerval en andere rovers is duidelijk terug te zien in de winkel. “Zo hebben we speciaal hiervoor zware schroefkoppen laten maken tot 180 gram, om het aas snel te kunnen presenteren. Ook onze Striker Pelagic Shads zijn hier speciaal voor ontwikkeld”, vertelt Cindy. Naast dit specialistische werk hebben de dames ook oog voor de basis. Nicky: “We organiseren bijvoorbeeld regelmatig kinderclinics waarbij we de jeugd meenemen naar de waterkant om het geleerde in de praktijk te brengen. Dan leren we ze ook dat je geen rommel aan de waterkant moet achterlaten. We organiseren tevens roofvisclinics en nemen soms mensen mee het water op in de bellyboat. We zijn eigenlijk altijd druk bezig met van alles.”

TOEKOMSTVISIE
Nu de winkel binnenkort het vijfjarig jubileum viert – met op 22 en 23 februari 2025 ‘ouderwetse’ open deur dagen met een frietkraam en speciale acties en cadeautjes – rijst de vraag hoe de dames de toekomst zien? “Ik ben nu 52 en zou het op termijn wel wat rustiger aan willen doen. Af en toe een dagje voor mezelf hebben en wat meer tijd aan de waterkant doorbrengen. Daar zie ik wel ruimte voor aangezien Nicky het ondernemerschap ook in haar bloed heeft zitten”, zegt Cindy. “Ik pak nu al steeds meer zaken op”, beaamt dochterlief.
“Ondernemen, kansen zien, risico’s nemen en er net als mijn moeder er vol voor gaan.” Aan ambitie is bovendien geen gebrek. “We zijn aan het kijken naar een groter pand, maar dat is nog niet zo makkelijk te vinden. Als de kans zich voordoet, zal ik die echter beslist grijpen! Het runnen van een hengelsportwinkel is fantastisch. We verkopen een hobby én een ervaring. Dat gaat in een fysieke winkel met persoonlijk contact toch het best. Daar kun je een hengel bijvoorbeeld echt testen. Hem zien, voelen, beetpakken en krom trekken. In een winkel kun je tips geven en knopen voordoen. Kortom: mensen op weg helpen en adviseren over de leukste hobby die er is!”

NIEUWE GENERATIE
Tegenwoordig heeft ze ook hulp van haar dochter Nicky. “Zij vult mij mooi aan aangezien ze van een jongere generatie is. Die hebben een andere kijk op bepaalde zaken. Zo ben ik bijvoorbeeld heel actief op social media, maar ik ben nog een beetje van de oude stempel. Dan is het fijn dat ik haar aan mijn zijde heb. Nicky corrigeert mij af en toe: ‘we kunnen het beter zo doen, dat is slimmer’. We doen ook veel op TikTok en daar is zij veel meer in thuis dan ik.” Social media speelt tegenwoordig sowieso een belangrijke rol. “Dankzij Nicky weet ik nu veel beter hoe algoritmen werken, hoe we de socials effectief kunnen inzetten en hoe onze vindbaarheid te verbeteren is. Zo posten we nu vaak wel twee tot drie keer per dag iets. Afwisselend serieuze, informatieve berichten en wat luchtigere, grappige posts. Volgens kenners is dat misschien ‘overkill’, maar we zijn daardoor heel zichtbaar en blijkbaar worden mensen dan toch nieuwsgierig. We krijgen nog elke dag nieuwe klanten via Google Maps, Google en social media.”

MEERVALAVONTUUR
Als mensen de winkel binnenlopen zien ze dat het roofvissen hier leeft. Snoek-, baars- en snoekbaarsvissers kunnen er hun hart ophalen, net als de meervalvisser. Zo is er een hal waar diverse bellyboats van alle gangbare merken staan uitgestald – compleet uitgeruste vismachines met allerhande elektronica. “Zelf vis ik het liefst vanuit de bellyboat”, zegt Cindy. “Dat geeft me een gevoel van vrijheid en ik kan in alle rust mijn eigen ding doen.” Dit doet ze zowel in eigen land, als over de grens. Zo beleefde ze afgelopen najaar op de Lot in Frankrijk een avontuur. “Het stroomde hard en ik dacht dat ik het nog wel zou redden met de elektromotor. Toen ik me op de stroming liet meedrijven zag ik plots een grote ‘slang’ op het scherm verschijnen. Op het moment dat ik het kunstaas dropte, viel de motor stil. Ik probeerde de shad nog weg te trekken, maar de meerval knalde er vol op. Wild trappend met mijn flippers heb ik alle hoeken van de Lot gezien voordat mijn man me te hulp kwam met een bootje.”

De detailhandel zit Cindy in het bloed, maar dat ze een hengelsportzaak zou gaan runnen had ze zich niet kunnen voorstellen. “Tot mijn 36e heb ik in de detailhandel en het management gezeten, waarna ik een sabbatical van een jaar heb genomen. Daarna begon het toch weer te kriebelen. Webwinkels waren toen in opkomst en het leek me een uitdaging om in de online verkoop te duiken. In de jaren daarna had ik een goedlopende webwinkel, waar ik opgekochte restpartijen verkocht.” Daar zat op een gegeven moment ook een partij karperspullen tussen. “Toen begon alles en iedereen om mij heen te gillen. ‘Wat is hier aan de hand?’, dacht ik. Na wat onderzoek was ik verbaasd om te ontdekken dat er in dit waterrijke gebied – tussen de Maas en de Waal – met 30.000 inwoners geen echte hengelsportzaak te vinden was. De ondernemer in mij zag direct kansen!”

STEILE LEERCURVE
Toch was het begin moeilijk. “Ik ben letterlijk met vijf rekjes hengelsportartikelen begonnen. Van mijn aanvankelijke gedachte ‘dit doe ik wel even’, kwam ik al vrij snel terug. Ik ging er blanco in en van sportvissen wist ik eigenlijk niets, dus ben ik als een malle met iedereen gaan vissen om de ins & outs van de hengelsport te leren.” Dat de start lastig was, zag Cindy eerder als een uitdaging dan als een probleem. “Als ik iets wil dan, ga ik daar 100% voor. Verkopen kon ik al en in die beginperiode heb ik me er meestal aardig doorheen kunnen ‘bluffen’. Al ben ik altijd wel heel transparant geweest naar de klanten dat ik op visgebied nog veel te leren had. Gelukkig kreeg ik hulp en advies van goede, ervaren vissers zoals William van Tongerlo. Die heeft mij echt heel goed op weg geholpen en heeft achter de schermen nog steeds een adviserende rol.”

TEKST: ARNOUT TERLOUW
FOTOGRAFIE: SANDER BOER

FANTASTISCHE
HOBBY ÉN ERVARING
VERKOPEN

Vijf jaar geleden sprong Cindy Horstman (52) in het diepe en startte ze vanuit het niets Hengelsport Zaltbommel. Deze gezellige zaak runt ze samen met haar dochter Nicky (21). We bezochten deze ambitieuze vrouwen om te horen hoe zij zich staande houden in een traditionele mannenwereld.

MEDIAMANAGER

Behalve winkeleigenaar is Cindy Horstman ook Media Manager van het Nationaal Karperteam NL (heren en dames). In die rol coördineert en verzorgt zij alle externe uitingen van Team NL. “Voor beide teams maak ik de content (foto’s, video’s en blogs voor social media) tijdens en voorafgaand aan de wedstrijden. Dit jaar ben ik met het herenteam mee geweest naar Kroatië en met het damesteam naar Letland om verslag te doen van de wereldkampioenschappen karpervissen. Niet alleen van de wedstrijden, maar ook van de trainingen. En net als de teamleden wil ik dan ook winnen. Dat komt misschien ook omdat ik jarenlang op internationaal niveau heb gebasketbald. Niet opgeven en er alles aan doen om te winnen zit nu eenmaal in mijn bloed.” Kijk op karperteam.nl om een beter inzicht te krijgen in wat het wedstrijdvissen op karper precies inhoudt. “Het is echt topsport en een hele andere tak van de karpervisserij dan het doorsnee karpervissen, kan ik je verzekeren.”

ALTIJD DRUK BEZIG
Ook dochterlief vist tegenwoordig. “Sinds een paar jaar ben ik om. Het liefst vis ik vanuit de bellyboat, met alles erop en eraan zoals elektromotor en livescope – ik ben wel een beetje een luxedier! Het is fascinerend om op het scherm te zien hoe een vis naar je kunstaas komt en daar op reageert. Slaat een meerval toe, dan zijn die klappen op de hengel prachtig!” De voorliefde voor het pelagisch vissen op meerval en andere rovers is duidelijk terug te zien in de winkel. “Zo hebben we speciaal hiervoor zware schroefkoppen laten maken tot 180 gram, om het aas snel te kunnen presenteren. Ook onze Striker Pelagic Shads zijn hier speciaal voor ontwikkeld”, vertelt Cindy. Naast dit specialistische werk hebben de dames ook oog voor de basis. Nicky: “We organiseren bijvoorbeeld regelmatig kinderclinics waarbij we de jeugd meenemen naar de waterkant om het geleerde in de praktijk te brengen. Dan leren we ze ook dat je geen rommel aan de waterkant moet achterlaten. We organiseren tevens roofvisclinics en nemen soms mensen mee het water op in de bellyboat. We zijn eigenlijk altijd druk bezig met van alles.”

TOEKOMSTVISIE
Nu de winkel binnenkort het vijfjarig jubileum viert – met op 22 en 23 februari 2025 ‘ouderwetse’ open deur dagen met een frietkraam en speciale acties en cadeautjes – rijst de vraag hoe de dames de toekomst zien? “Ik ben nu 52 en zou het op termijn wel wat rustiger aan willen doen. Af en toe een dagje voor mezelf hebben en wat meer tijd aan de waterkant doorbrengen. Daar zie ik wel ruimte voor aangezien Nicky het ondernemerschap ook in haar bloed heeft zitten”, zegt Cindy. “Ik pak nu al steeds meer zaken op”, beaamt dochterlief.
“Ondernemen, kansen zien, risico’s nemen en er net als mijn moeder er vol voor gaan.” Aan ambitie is bovendien geen gebrek. “We zijn aan het kijken naar een groter pand, maar dat is nog niet zo makkelijk te vinden. Als de kans zich voordoet, zal ik die echter beslist grijpen! Het runnen van een hengelsportwinkel is fantastisch. We verkopen een hobby én een ervaring. Dat gaat in een fysieke winkel met persoonlijk contact toch het best. Daar kun je een hengel bijvoorbeeld echt testen. Hem zien, voelen, beetpakken en krom trekken. In een winkel kun je tips geven en knopen voordoen. Kortom: mensen op weg helpen en adviseren over de leukste hobby die er is!”

‘Met een winkel en een goedlopende webshop ben je eigenlijk 24/7 bezig, maar ik probeer zo vaak mogelijk te gaan vissen’

‘Het
verkopen van
een hobby én een ­ervaring gaat in een fysieke winkel met ­persoonlijk contact toch het best’

Moeder Cindy en dochter Nicky runnen de zaak in Zaltbommel samen.

NIEUWE GENERATIE
Tegenwoordig heeft ze ook hulp van haar dochter Nicky. “Zij vult mij mooi aan aangezien ze van een jongere generatie is. Die hebben een andere kijk op bepaalde zaken. Zo ben ik bijvoorbeeld heel actief op social media, maar ik ben nog een beetje van de oude stempel. Dan is het fijn dat ik haar aan mijn zijde heb. Nicky corrigeert mij af en toe: ‘we kunnen het beter zo doen, dat is slimmer’. We doen ook veel op TikTok en daar is zij veel meer in thuis dan ik.” Social media speelt tegenwoordig sowieso een belangrijke rol. “Dankzij Nicky weet ik nu veel beter hoe algoritmen werken, hoe we de socials effectief kunnen inzetten en hoe onze vindbaarheid te verbeteren is. Zo posten we nu vaak wel twee tot drie keer per dag iets. Afwisselend serieuze, informatieve berichten en wat luchtigere, grappige posts. Volgens kenners is dat misschien ‘overkill’, maar we zijn daardoor heel zichtbaar en blijkbaar worden mensen dan toch nieuwsgierig. We krijgen nog elke dag nieuwe klanten via Google Maps, Google en social media.”

MEERVALAVONTUUR
Als mensen de winkel binnenlopen zien ze dat het roofvissen hier leeft. Snoek-, baars- en snoekbaarsvissers kunnen er hun hart ophalen, net als de meervalvisser. Zo is er een hal waar diverse bellyboats van alle gangbare merken staan uitgestald – compleet uitgeruste vismachines met allerhande elektronica. “Zelf vis ik het liefst vanuit de bellyboat”, zegt Cindy. “Dat geeft me een gevoel van vrijheid en ik kan in alle rust mijn eigen ding doen.” Dit doet ze zowel in eigen land, als over de grens. Zo beleefde ze afgelopen najaar op de Lot in Frankrijk een avontuur. “Het stroomde hard en ik dacht dat ik het nog wel zou redden met de elektromotor. Toen ik me op de stroming liet meedrijven zag ik plots een grote ‘slang’ op het scherm verschijnen. Op het moment dat ik het kunstaas dropte, viel de motor stil. Ik probeerde de shad nog weg te trekken, maar de meerval knalde er vol op. Wild trappend met mijn flippers heb ik alle hoeken van de Lot gezien voordat mijn man me te hulp kwam met een bootje.”

De detailhandel zit Cindy in het bloed, maar dat ze een hengelsportzaak zou gaan runnen had ze zich niet kunnen voorstellen. “Tot mijn 36e heb ik in de detailhandel en het management gezeten, waarna ik een sabbatical van een jaar heb genomen. Daarna begon het toch weer te kriebelen. Webwinkels waren toen in opkomst en het leek me een uitdaging om in de online verkoop te duiken. In de jaren daarna had ik een goedlopende webwinkel, waar ik opgekochte restpartijen verkocht.” Daar zat op een gegeven moment ook een partij karperspullen tussen. “Toen begon alles en iedereen om mij heen te gillen. ‘Wat is hier aan de hand?’, dacht ik. Na wat onderzoek was ik verbaasd om te ontdekken dat er in dit waterrijke gebied – tussen de Maas en de Waal – met 30.000 inwoners geen echte hengelsportzaak te vinden was. De ondernemer in mij zag direct kansen!”

STEILE LEERCURVE
Toch was het begin moeilijk. “Ik ben letterlijk met vijf rekjes hengelsport-artikelen begonnen. Van mijn aanvankelijke gedachte ‘dit doe ik wel even’, kwam ik al vrij snel terug. Ik ging er blanco in en van sportvissen wist ik eigenlijk niets, dus ben ik als een malle met iedereen gaan vissen om de ins & outs van de hengelsport te leren.” Dat de start lastig was, zag Cindy eerder als een uitdaging dan als een probleem. “Als ik iets wil dan, ga ik daar 100% voor. Verkopen kon ik al en in die beginperiode heb ik me er meestal aardig doorheen kunnen ‘bluffen’. Al ben ik altijd wel heel transparant geweest naar de klanten dat ik op visgebied nog veel te leren had. Gelukkig kreeg ik hulp en advies van goede, ervaren vissers zoals William van Tongerlo. Die heeft mij echt heel goed op weg geholpen en heeft achter de schermen nog steeds een adviserende rol.”

Sportvisserij Nederland

Hét VISblad online magazine
Volledig scherm