
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat Piëtte van Hoorn, adjunct-directeur van Sportvisserij Nederland.
spraakwater

VANUIT EEN NIEUWE ROL

Een evenement als Sharkatag is een mooie gelegenheid om politici kennis te laten maken met de verschillende facetten van de sportvisserij.
De toekomst van onze hobby wordt voor een belangrijk bepaald door hoe de overheid naar de sportvisserij kijkt. Maar hoe krijg je de hengelsport op het netvlies én op de agenda van politieke partijen en het kabinet? Sportvisserij Nederland voert al enige tijd proactief campagne, met als eerste ‘testcase’ de Tweede Kamerverkiezingen die eind oktober van dit jaar worden gehouden.
TEKST: BARD BORGER > BEELD: SANDER BOER
GA STEMMEN!
Sportvisserij Nederland roept alle sportvissers op om in oktober én maart naar de stembus te gaan, maar geeft geen stemadvies. Van Hoorn: “Iedereen moet zélf goed de partijstandpunten bekijken. Wel zetten we de punten die betrekking hebben op de sportvisserij per partij op een rijtje. Dit maken we voor de verkiezingen van 29 oktober inzichtelijk, zodat sportvissers dit kunnen meenemen in hun keuze op wie zij stemmen.”
“Vraag een sportvisser om uit te leggen wat de hengelsport voor hem of haar betekent, en je krijgt waarschijnlijk een glashelder antwoord. Bij politici ligt dat vaak net even wat anders. De meesten zijn geen sportvisser of hebben zelfs nog nooit een hengel in handen gehad. Daardoor weten ze ook niet wat de waarde van sportvissen is voor de Nederlandse maatschappij”, schetst Piëtte van Hoorn, adjunct-directeur van Sportvisserij Nederland het plaatje. “Om tóch bij hen in beeld te komen en bij debatten en het maken van beleid en wetgeving op steun voor onze sport te kunnen rekenen, zullen we vaker en actiever ons verhaal moeten vertellen. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven vissen.”
NIEUWE KOERS VAREN
Hoe logisch het ook klinkt, actieve promotie van de hengelsport bij overheden is volgens Van Hoorn relatief nieuw voor Sportvisserij Nederland. “Je kunt gerust van een trendbreuk spreken. In het verleden traden we meestal pas naar buiten zodra de sportvisserij ergens heel concreet onder druk stond, bijvoorbeeld vanwege het inperken van visrechten of een dreigend algeheel sportvisverbod in een bepaalde gemeente. Belangrijk werk, maar het gevolg was wel dat we onszelf in het publieke debat vooral aan het verdedigen waren – een beetje zoals een bokser die in de touwen hangt. En dat doet totaal geen recht aan de enorme waarde die sportvissen voor Nederland heeft.”
PROACTIEF & VEEL VAKER
Daarom schakelde Sportvisserij Nederland qua belangenbehartiging naar een hogere versnelling. Van Hoorn: “We treden veel vaker proactief naar buiten om vanuit eigen kracht ons verhaal te vertellen. Onder meer op LinkedIn – een kanaal waarmee we heel gericht politici bereiken – delen we bijvoorbeeld stelselmatig nieuws over zaken die de meerwaarde van sportvissen voor mens, maatschappij en natuur illustreren. Denk bijvoorbeeld aan hengelsportverenigingen die met hun evenementen de sociale cohesie in wijken en buurten bevorderen, VISlessen op scholen om kinderen kennis over vissen en de onderwaternatuur bij te brengen en projecten rond de herintroductie van bedreigde (trek)vissoorten. Allemaal activiteiten die de kracht van sportvissen heel mooi onderstrepen.”
STEUN WAARBORGEN
Toen in juni het kabinet viel en bekend werd dat in oktober nieuwe verkiezingen zouden volgen, besloot Sportvisserij Nederland daar een speciale campagne aan te wijden. Van Hoorn: “Juist in verkiezingstijd moet je jezelf actief laten zien en je invloed op de politiek laten gelden.
De kernboodschap: sportvissen is een gezonde buitensport die miljoenen Nederlanders sociale verbondenheid, natuurcontact en zingeving brengt.

Met onze campagne willen we politieke en publieke steun waarborgen voor het behoud van sportvissen als toegankelijke, gereguleerde én maatschappelijk waardevolle activiteit. Daartoe willen we eind oktober 2025 toezeggingen van politieke partijen hebben over behoud van en steun voor de sportvisserij.”
AFTRAP: SHORTREAD
Als kick-off van de campagne ontwikkelden Van Hoorn en haar collega’s een shortread (digitale brochure, red.) die ze vlak voor de zomer naar de schrijfcommissies van alle politieke partijen stuurden. De kernboodschap: sportvissen is een gezonde buitensport die miljoenen Nederlanders sociale verbondenheid, natuurcontact en zingeving brengt. “Meerdere Kamerleden belden ons vervolgens persoonlijk op om extra uitleg te vragen, zodat we ons verhaal nog meer kracht bij konden zetten”, aldus Van Hoorn. “Ze onderschreven onze boodschap en zouden proberen die in het partijprogramma te krijgen.”
‘LOBBY-MAATWERK’
Na de lobby achter de schermen volgde deel twee van de campagne. Van Hoorn: “In deze fase promoten we de hengelsport veel meer out in the open – onder meer via LinkedIn – om bij politici positief op de radar te blijven. Begin september breekt de derde fase aan. Dan gaan we alle partijprogramma’s analyseren en waar nodig extra ‘lobby-maatwerk’ verrichten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een werkbezoek om ons verhaal nog eens over te brengen, of misschien wel door een lijsttrekker mee uit vissen te nemen. Of we laten politici zien wat een VISles of een visserijkundig onderzoek inhoudt. Als een partij de hengelsport nergens in hun partijprogramma noemt, gaan we ze bellen en vragen wat precies hun visie op de hengelsport is. We willen naar iedereen en naar elke mening luisteren.”
LOKAAL BELANG
Met het oog op de gemeenteraads-verkiezingen die in maart 2026 plaatsvinden, stuurden Van Hoorn en haar collega’s eerder dit jaar ook een shortread naar alle Nederlandse gemeenten. “Lokale partijen en gemeenteambtenaren zijn eveneens belangrijke partners voor de hengelsport. Dit omdat zij vaak voor een groot deel de lokale regels rondom onze hobby bepalen. In de brochure voor gemeenten belichten we dan ook vooral ‘lokale’ thema’s. Denk aan het gegeven dat een hengelsportvereniging vaak de grootste vereniging in een gemeente is en dat sportvissen een belangrijke sociale functie heeft in een wijk of buurt. Vissende kinderen maken vriendjes aan de waterkant, ouderen die vissen vinden daar via hun hobby de nodige aanspraak.”
GA STEMMEN!
Sportvisserij Nederland roept alle sportvissers op om in oktober én maart naar de stembus te gaan, maar geeft geen stemadvies. Van Hoorn: “Iedereen moet zélf goed de partijstandpunten bekijken. Wel zetten we de punten die betrekking hebben op de sportvisserij per partij op een rijtje. Dit maken we voor de verkiezingen van 29 oktober inzichtelijk, zodat sportvissers dit kunnen meenemen in hun keuze op wie zij stemmen.”
Een evenement als Sharkatag is een mooie gelegenheid om politici kennis te laten maken met de verschillende facetten van de sportvisserij.
De toekomst van onze hobby wordt voor een belangrijk bepaald door hoe de overheid naar de sportvisserij kijkt. Maar hoe krijg je de hengelsport op het netvlies én op de agenda van politieke partijen en het kabinet? Sportvisserij Nederland voert al enige tijd proactief campagne, met als eerste ‘testcase’ de Tweede Kamerverkiezingen die eind oktober van dit jaar worden gehouden.
TEKST: BARD BORGER > BEELD: SANDER BOER
“Vraag een sportvisser om uit te leggen wat de hengelsport voor hem of haar betekent, en je krijgt waarschijnlijk een glashelder antwoord. Bij politici ligt dat vaak net even wat anders. De meesten zijn geen sportvisser of hebben zelfs nog nooit een hengel in handen gehad. Daardoor weten ze ook niet wat de waarde van sportvissen is voor de Nederlandse maatschappij”, schetst Piëtte van Hoorn, adjunct-directeur van Sportvisserij Nederland het plaatje. “Om tóch bij hen in beeld te komen en bij debatten en het maken van beleid en wetgeving op steun voor onze sport te kunnen rekenen, zullen we vaker en actiever ons verhaal moeten vertellen. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven vissen.”
NIEUWE KOERS VAREN
Hoe logisch het ook klinkt, actieve promotie van de hengelsport bij overheden is volgens Van Hoorn relatief nieuw voor Sportvisserij Nederland. “Je kunt gerust van een trendbreuk spreken. In het verleden traden we meestal pas naar buiten zodra de sportvisserij ergens heel concreet onder druk stond, bijvoorbeeld vanwege het inperken van visrechten of een dreigend algeheel sportvisverbod in een bepaalde gemeente. Belangrijk werk, maar het gevolg was wel dat we onszelf in het publieke debat vooral aan het verdedigen waren – een beetje zoals een bokser die in de touwen hangt. En dat doet totaal geen recht aan de enorme waarde die sportvissen voor Nederland heeft.”
PROACTIEF & VEEL VAKER
Daarom schakelde Sportvisserij Nederland qua belangenbehartiging naar een hogere versnelling. Van Hoorn: “We treden veel vaker proactief naar buiten om vanuit eigen kracht ons verhaal te vertellen. Onder meer op LinkedIn – een kanaal waarmee we heel gericht politici bereiken – delen we bijvoorbeeld stelselmatig nieuws over zaken die de meerwaarde van sportvissen voor mens, maatschappij en natuur illustreren. Denk bijvoorbeeld aan hengelsportverenigingen die met hun evenementen de sociale cohesie in wijken en buurten bevorderen, VISlessen op scholen om kinderen kennis over vissen en de onderwaternatuur bij te brengen en projecten rond de herintroductie van bedreigde (trek)vissoorten. Allemaal activiteiten die de kracht van sportvissen heel mooi onderstrepen.”
STEUN WAARBORGEN
Toen in juni het kabinet viel en bekend werd dat in oktober nieuwe verkiezingen zouden volgen, besloot Sportvisserij Nederland daar een speciale campagne aan te wijden. Van Hoorn: “Juist in verkiezingstijd moet je jezelf actief laten zien en je invloed op de politiek laten gelden.
De kernboodschap: sportvissen is een gezonde buitensport die miljoenen Nederlanders sociale verbondenheid, natuurcontact en zingeving brengt.
Met onze campagne willen we politieke en publieke steun waarborgen voor het behoud van sportvissen als toegankelijke, gereguleerde én maatschappelijk waardevolle activiteit. Daartoe willen we eind oktober 2025 toezeggingen van politieke partijen hebben over behoud van en steun voor de sportvisserij.”
AFTRAP: SHORTREAD
Als kick-off van de campagne ontwikkelden Van Hoorn en haar collega’s een shortread (digitale brochure, red.) die ze vlak voor de zomer naar de schrijfcommissies van alle politieke partijen stuurden. De kernboodschap: sportvissen is een gezonde buitensport die miljoenen Nederlanders sociale verbondenheid, natuurcontact en zingeving brengt. “Meerdere Kamerleden belden ons vervolgens persoonlijk op om extra uitleg te vragen, zodat we ons verhaal nog meer kracht bij konden zetten”, aldus Van Hoorn. “Ze onderschreven onze boodschap en zouden proberen die in het partijprogramma te krijgen.”
‘LOBBY-MAATWERK’
Na de lobby achter de schermen volgde deel twee van de campagne. Van Hoorn: “In deze fase promoten we de hengelsport veel meer out in the open – onder meer via LinkedIn – om bij politici positief op de radar te blijven. Begin september breekt de derde fase aan. Dan gaan we alle partijprogramma’s analyseren en waar nodig extra ‘lobby-maatwerk’ verrichten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een werkbezoek om ons verhaal nog eens over te brengen, of misschien wel door een lijsttrekker mee uit vissen te nemen. Of we laten politici zien wat een VISles of een visserijkundig onderzoek inhoudt. Als een partij de hengelsport nergens in hun partijprogramma noemt, gaan we ze bellen en vragen wat precies hun visie op de hengelsport is. We willen naar iedereen en naar elke mening luisteren.”
LOKAAL BELANG
Met het oog op de gemeenteraads-verkiezingen die in maart 2026 plaatsvinden, stuurden Van Hoorn en haar collega’s eerder dit jaar ook een shortread naar alle Nederlandse gemeenten. “Lokale partijen en gemeenteambtenaren zijn eveneens belangrijke partners voor de hengelsport. Dit omdat zij vaak voor een groot deel de lokale regels rondom onze hobby bepalen. In de brochure voor gemeenten belichten we dan ook vooral ‘lokale’ thema’s. Denk aan het gegeven dat een hengelsportvereniging vaak de grootste vereniging in een gemeente is en dat sportvissen een belangrijke sociale functie heeft in een wijk of buurt. Vissende kinderen maken vriendjes aan de waterkant, ouderen die vissen vinden daar via hun hobby de nodige aanspraak.”